dinsdag 1 december 2009

B-locatie trekt zelden retailketens aan

Op B-locaties verschijnen amper (inter)nationale retailketens, zelfs wanneer de druk op A1-locaties erg hoog is, aldus Roel van Houwelingen. Voor zijn masterscriptie planologie onderzocht hij, in samenwerking met adviesbureau Strabo, hoe B- en C-locaties functioneren binnen stadscentra. Doel van het onderzoek was het in kaart brengen van huurprijsbeïnvloedende factoren en de succes- en faalfactoren van winkellocaties.

Uit het onderzoek blijkt dat internationale winkelketens zich blijven verdringen op A1-locaties. De A1-locaties zijn dan ook bijna alleen nog bereikbaar voor kapitaalkrachtige (internationale) ketens. B- en C-locaties zouden een goed alternatief moeten vormen voor de minder kapitaalkrachtige retailers. In de praktijk blijkt dat vaak niet zo te zijn.

Op B-locaties zitten vaak conjunctuurgevoelige ondernemingen, die de eerste klappen opvangen bij economisch zwaar weer. Wel blijken B-en C locaties over een aantal pluspunten te beschikken in vergelijking met A-locaties. Zo kunnen ze zich bijvoorbeeld op een positieve wijze van A-locaties onderscheiden door `the spirit of the place` en de aanwezigheid van speciaalzaken of zelfstandige ondernemingen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten